Poważne naprawy blacharskie oraz lakiernicze są oczywiście realizowane w profesjonalnych warsztatach. Jednak uzupełnianie drobnych ubytków czy rys można spróbować przeprowadzić własnymi siłami. W tym celu trzeba się w pierwszej kolejności zaopatrzyć w odpowiedni lakier samochodowy. Tylko co to właściwie znaczy odpowiedni?
Lakier samochodowy metalizowany i niemetalizowany
Na początku należy zaznaczyć, że właścicieli pojazdów pokrytych metalizowanym oraz perłowym lakierem samochodowym czeka istotne wyzwanie. Dokonanie tutaj szybkiej, a zarazem mało widocznej zaprawki dłuższych rys jest niezmiernie trudne. Powinni się więc oni przygotować na malowanie i cieniowanie większej części (jeśli nie całego) elementu. Jest to z pewnością znacznie bardziej skomplikowany zabieg niż korygowanie przykładowo monokolorowych powłok akrylowych.
Co więcej, produkowane obecnie samochody są kryte bardzo cienkimi powłokami (tj. poniżej 80 mikronów), składającymi się nierzadko nawet z 4 warstw. Praca z takim lakierem samochodowym w wielu przypadkach oznacza ekwilibrystykę nawet dla profesjonalnych lakierników samochodowych. Dlatego amatorom pragnącym podnieść walory estetyczne własnego pojazdu tym bardziej zaleca się korzystanie z usług warsztatów lakierniczych.
Są one zapewne mniej korzystne finansowo od napraw chałupniczych, gwarantują jednak, że lakier:
- będzie prezentował się zawsze tak samo, niezależnie od kąta patrzenia (tu: metalik),
- będzie równomiernie odbijał promienie słoneczne (tu: perła),
- nie będzie wykazywał widocznych różnic w grubości,
- będzie pozbawiony wyraźnych linii odcięcia (czyli miejsc, gdzie nowa powłoka w dostrzegalny sposób łączy się ze starą).
Dobór lakieru samochodowego
Niezależnie od rodzaju powłoki oraz poziomu odwagi czy determinacji właściciela, kluczowe informacje na temat danego lakieru samochodowego można znaleźć na tabliczce znamionowej, znajdującej się w kabinie pojazdu lub pod jego maską. Oczywiście jest to również lakier znamionowy, który po latach użytkowania samochodu blaknie oraz matowieje.
Pierwsza opcja przewiduje zatem udanie się do specjalistycznej mieszalni, gdzie przy użyciu próbnika (i elementu karoserii – np. klapki wlewu paliwa) zostanie dobrany właściwy odcień oryginalnego lakieru samochodowego. Druga polega na zakupie lakieru seryjnego w sklepie, a następnie spolerowaniu całego elementu po zrobieniu zaprawki. W ten sposób zostanie usunięta utleniona warstwa lakieru, a powłoka odzyska oryginalny wygląd.
Nie ma jednak gwarancji, że uzyskany efekt będzie satysfakcjonujący, gdyż pozostałe, niepolerowane elementy mogą odbiegać kolorystycznie od fragmentu karoserii poddawanego kosmetyce.
Ostatecznie więc lakierników – amatorów będzie prawdopodobnie czekało kompleksowe polerowanie samochodu. Podobne zabiegi można przeprowadzać co najwyżej dwa razy w roku, więc jeśli pojazd wymaga innych poprawek lakierniczych, warto zdecydować się na nie od razu.
Lakiernia w Białymstoku a działania korygujące
Nasza lakiernia działająca na obszarze Białegostoku często gości w swoich progach pojazdy poddane w przeszłości amatorskim naprawom. Doprowadzenie ich lakieru do stanu sprzed ingerencji wymaga niejednokrotnie znacznie większych nakładów niż usunięcie przeciętnej rysy, odprysku czy wgniecenia. Należy jednocześnie pamiętać, że koszt zakup samej tylko polerki umiarkowanej jakości wynosi ok. 150 zł. Do tego doliczymy oczywiście wydatki związane z nabyciem lakieru, podkładu gruntującego, szpachli, pasty polerskiej, papieru ściernego etc.
Biorąc zatem pod uwagę, że nanoszenie lakieru samochodowego własnymi siłami nie zawsze musi przynieść zakładany rezultat, warto rozważyć wszystkie aspekty inwestycji przed jej dokonaniem.