Wystarczy chwila nieuwagi, złe warunki na drodze lub wymuszenie pierwszeństwa przez innego kierowcę, aby doszło do mniej lub bardziej poważnej kraksy. Stłuczki i wypadki drogowe są niebezpieczne zarówno dla pasażerów, jak i samochodu. W przypadku uszkodzeń, często niezbędna jest naprawa wgnieceń karoserii w profesjonalnym zakładzie blacharsko-lakierniczym. Jakie metody są stosowane?
Naprawa wgnieceń karoserii po wypadkach – metody tradycyjne
W przypadku poważnych wgnieceń i deformacji blachy, często należy oddać auto do warsztatu nawet na kilka tygodni. Naprawa samochodów powypadkowych w Białymstoku i innych rejonach Polski może łączyć przegląd usterek technicznych, analizę i wymianę uszkodzonych części, pomiary zbieżności kół wraz z ustawieniami geometrii oraz naprawy blacharskie i lakiernicze.
Warsztat blacharski coraz częściej stosuje szereg nowych technik. Metody bezinwazyjne zwykle są jednak zarezerwowane do drobnych otarć drzwi, błotników czy rys na karoserii. Często w ten sposób można również usunąć wgniecenia po gradobiciu.
Przy poważniejszych wypadkach drogowych często dochodzi do poważnego uszkodzenia i odkształceń blachy, dlatego karoseria wymaga wtedy gruntownego remontu. Naprawa wgnieceń karoserii po wypadkach musi zostać wykonana za pomocą specjalistycznych narzędzi i starannie wybranych materiałów. Metody tradycyjne stosuje się przede wszystkim wtedy, gdy uszkodzeniu ulegają elementy konstrukcyjne pojazdu lub wzmocnienia.
Tradycyjna naprawa karoserii obejmuje wymianę uszkodzonych części, dokonanie przezbrojeń oraz pomiarów. Nadwozie jest odpowiednio konserwowane, aby blacha nie uległa rdzewieniu. W zależności od stopnia uszkodzeń, blacharz może zalecić jedynie naprawę częściową lub wbudowywania i wbudowywanie elementów. Niektóre elementy prostuje się za pomocą specjalnych prętów o długościach i końcówkach dopasowanych do wgniecenia.
Ubytki zwykle są szpachlowane. Profesjonalne zakłady blacharskie wykorzystują szpachlę z włóknem szklanym, które jest bardzo dobrym wzmocnieniem spoiwa. Zaszpachlowane elementy niestety są nieco grubsze od karoserii, dlatego w takim przypadku wartość rynkowa samochodu spada przeciętnie o około 10-15%. Z tego powodu firmy, których specjalnością jest blacharstwo samochodowe, starają się stosować, jak najcieńsze warstwy szpachli, a w miarę możliwości zamienić tradycyjne naprawy na metody bezinwazyjne.
Wymienione i naprawione (np. przezbrojone) elementy są malowane. Lakierowanie samochodu wymaga użycia specjalnego pieca oraz doboru lakieru pasującego do karoserii. Profesjonalne zakłady blacharsko-lakiernicze korzystają z pomocy mieszalni lakierów, gdzie łączone są różne odcienie, aby uzyskać barwę idealnie dopasowaną do lakieru zastosowanego przez producenta samochodu.
Ostatnim elementem prac są pomiary ponaprawcze. Karoseria musi bowiem nie tylko dobrze się prezentować, ale i być trwała. Wymontowywanie i montowanie nowych lub naprawionych elementów blachy wymaga dokonania zbrojeń, które są podstawą elementów konstrukcyjnych. Ważna jest także konserwacja i zabezpieczenie uzyskanych warstw przed ogniskami korozji.
Naprawa karoserii – narzędzia
Naprawa wgnieceń karoserii oraz wszelkiego typu odkształceń blachy wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi. Warsztaty posiadają bogate zaplecze techniczne. Jego podstawą jest pomiarowo-naprawcza rama blacharska. Niezbędne są również przecinarki, zgrzewarki, wydajne urządzenia do spawania oraz spotery. Wśród wyposażenia nie może zabraknąć narzędzi do obróbki i naprawy elementów aluminiowych.
Usuwanie rys i wgnieceń karoserii – metody łączone
Większość warsztatów łączy techniki tradycyjne z nowoczesnymi metodami bezinwazyjnymi. Elementy, które są jedynie lekko wygięte często można naprawić bez demontażu. Naprawy blacharskie bez lakierowania metodą PDR są uzupełnieniem klasycznych technik. W niektórych przypadkach możliwe jest również usuwanie rys z karoserii za pomocą techniki smart repair (powierzchnia jest wyrównywana i lakierowana).
Naprawa wgnieceń po wypadkach – podsumowanie
Naprawa wgnieceń karoserii po wypadkach wykonywana jest różnymi technikami. W przypadku poważnych uszkodzeń, niezbędny bywa demontaż odkształconych części i montaż nowych. Auto blacharze wykonują również przezbrojenia, konserwują nadwozie, lakierują powierzchnię lub prostują wgniecenia metodą PDR (bez lakierowania).