Zawód blacharza samochodowego to niełatwa praca. Wymaga ona nie tylko siły fizycznej, lecz także dużych pokładów pomysłowości, poczucia estetyki oraz niesamowitej precyzji. Profesjonalne usługi blacharskie nie byłyby jednak możliwe bez specjalistycznych narzędzi.
Wyciągarki do blachy – powiew nowoczesności
Zdecydowana większość Klientów odwiedzających zakłady blacharskie, szuka pomocy po stłuczkach, które spowodowały uszkodzenia w karoserii auta. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu w większości tego typu przypadków pracownicy warsztatu bezradnie rozkładali ręce. Nic w tym dziwnego – jedyne czym dysponowali blacharze w dawnych czasach, to tradycyjne narzędzia manualne. Postęp technologiczny przyniósł jednak w tej kwestii sporo pozytywnych zmian.
Jednym z najważniejszych narzędzi blacharskich, używanych do usuwania wgnieceń w karoserii, są tak zwane wyciągarki. Występują one w przeróżnych formach, lecz wszystkie stosuje się w jednym celu. Nowoczesne wyciągarki wyposaża się w końcówki grzewcze pozwalające na rozkurczenie blachy oraz stosunkowo łatwe doprowadzenie jej do stanu sprzed uderzenia. Pierwowzorem urządzeń tego typu były ręczne przyssawki, które co prawda umożliwiały blacharzom usuwanie wgnieceń, jednak tylko za pomocą siły własnych mięśni.
Młotek, czyli klasyczny atrybut blacharza
Mimo ogromnego postępu technologicznego, który dotknął także poszczególne branże mechaniki pojazdowej, tradycyjne narzędzia ręczne wciąż nie wychodzą z użytku. Jedynym z klasycznych przykładów jest zwykły młotek, który stanowi atrybut blacharza niemal od samych początków historii motoryzacji.
Młotek to niewyrafinowany instrument. Mimo swojej prostoty, w rękach wprawionego specjalisty potrafi on jednak zdziałać cuda. Stosuje się go z reguły w pracach wykończeniowych, a także w wyjątkowych przypadkach, kiedy to naprawa karoserii z użyciem wyciągarki nie jest możliwa. Ponieważ wgniecenia powstają do wewnątrz, ich manualne wybicie za pomocą młotka wymaga uprzedniego odłączenia danego elementu od bryły auta. Choć sposób ten jest skuteczny, w praktyce okazuje się być znacznie bardziej pracochłonny niż nowoczesne metody uwzględniające zastosowanie wyciągarki.
W blacharstwie samochodowym wyróżnia się trzy rodzaje młotków:
- o końcówce drewnianej,
- o końcówce gumowej,
- o końcówce wykonanej z innego polimerowego materiału elastycznego.
Każdy z powyższych typów dedykowany jest innym pracom manualnym. Wiele delikatnych poprawek blacharskich nie może zostać wykonanych inaczej niż dzięki umiejętnemu zastosowaniu młotka.
Szpachla blacharska – sposób na wszelkie nierówności
Mimo użycia najlepszych narzędzi, blacharz nie zawsze jest w stanie przywrócić wgniecionej karoserii jej dawny, nienaganny kształt. Istnieją jednak sprawdzone metody, które pozwalają na skuteczne ukrycie wszelkich niedoskonałości nadwozia.
Szpachla blacharska stosowana jest dopiero po skutecznym wyprostowaniu karoserii do akceptowalnego stanu. Nie powinno używać się jej w celu zakrycia dużych wgłębień, gdyż prędzej czy później tego typu działanie wyjdzie na światło dzienne ze zdwojoną siłą. Istnieje wiele rodzajów szpachli stosowanych w usługach blacharskich. Różnią się one od siebie składem chemicznym, a co za tym idzie – zasadami zastosowania. Dobór odpowiedniej szpachli uzależniony jest zatem od rodzaju karoserii, z jakim ma się do czynienia w konkretnym przypadku.
Poszukujesz profesjonalnego blacharza samochodowego, który świadczy swoje usługi na terenie Białegostoku? Autoblacharnia w Białymstoku to doświadczony zespół specjalistów, który zrealizuje Twoje zlecenie szybko i profesjonalnie.
Warto przeczytać także: Jak wygląda praca blacharza samochodowego.