W czasie wieloletniej eksploatacji samochodu, mogą pojawić się mniejsze lub większe wgniecenia na karoserii. Blacha odkształca się nie tylko w wyniku poważnych wypadków drogowych, ale także z wielu innych powodów. Gdy odkształcenia nie są duże, dobrze sprawdzi się bezinwazyjne usuwanie wgnieceń w karoserii. Jakie metody są obecnie stosowane?
Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń w karoserii – kiedy lakierowanie nie jest konieczne?
Wgniecenia w karoserii najczęściej powstają w czasie gradobicia. W tym przypadku zmiany pojawiają się na dachu. Często dochodzi także do drobnych wgnieceń w czasie uderzenia drzwiami w inny samochód (na zbyt zatłoczonym parkingu), słupek parkingowy lub inne przeszkody. Gdy zmiana jest niewielka, sprawdzi się bezinwazyjne usuwanie wgnieceń w karoserii.
Dawniej w takich przypadkach stosowano klasyczne naprawy blacharskie. Właściciel uszkodzonego pojazdu musiał odwiedzić lokalny zakład blacharski w Białymstoku lub innym regionie, gdzie za pomocą specjalistycznych narzędzi, demontowano uszkodzone elementy, zajmowano się ich prostowaniem, a następnie szpachlowano ubytki i lakierowano uszkodzoną karoserię.
Taka technika wymagała posiadania profesjonalnego zaplecza technicznego, a auto na długi czas pozostawało w warsztacie blacharskim, ponieważ poszczególne etapy wymagały wysokiej precyzji. Szpachla musiała wyschnąć, aby związać nawierzchnię. Niezbędny był także fachowy lakiernik, który dobrał odcień farby – naprawom blacharskim towarzyszyło malowanie auta wraz z cieniowaniem (w celu uniknięcie różnic w kolorze).
Techniki bezinwazyjne sprawdzą się, gdy lakier nie zostanie starty podczas wgniecenia, a na karoserii nie pojawi się biała baza. W tym przypadku, wystarczy drobne prostowanie, aby auto odzyskało swój pierwotny wygląd, a wgłębienia zniknęły.
Warto pamiętać, że naprawy blacharskie bez lakierowania samochodu oraz szpachlowania nie obniżają wartości rynkowej samochodu. Podczas zakupu aut na rynku wtórnym, coraz więcej osób dokładnie sprawdza grubość powłoki lakierniczej. Gdy miernik wykaże zbyt wysoką wartość, cena pojazdu automatycznie spada, ponieważ od razu widoczne jest, że nadwozie było szpachlowane. Szpachlowanie może zaś oznaczać wypadek z udziałem auta i niewiele osób uwierzy, że w ten sposób były naprawiane jedynie drobne rysy powstałe w wyniku uderzenia drzwiami w inny samochód czy ślady po kulkach gradu.
Metoda smart repair – alternatywa dla napraw blacharskich
Metoda smart repair (smart modular area repair technology) zdobywa coraz szersze zainteresowanie w branży blacharsko-lakierniczej. Tego rodzaju naprawa wgnieceń karoserii jest szybka i niedroga, ponieważ elementy nie są wymieniane na nowe. Klasyczne blacharstwo samochodowe często przewiduje wymianę poszczególnych części karoserii na nowe elementy (takie rozwiązanie stosowane jest po poważnych stłuczkach i wypadkach).
Naprawy metodą smart repair można wykonać już w około 2-3 godziny. Technika sprawdzi się jako bezinwazyjne usuwanie wgnieceń karoserii w samochodach nowych oraz używanych. Technikę wykorzystuje się przy rysach i wgnieceniach na lakierowanych częściach pojazdu, otarciach błotników lub zderzaków, otarciach lusterek. Lakierowanie smart to także dobry sposób na zarysowanie aluminiowych felg lub uszkodzenia klamek.
Uszkodzone powierzchnie wyrównuje się, a następnie odtwarza oryginalny odcień lakieru. Fachowcy dbają, aby linia pomiędzy nowym i starym lakierem nie była widoczna. Elementy nie są demontowane, co znacznie przyspiesza pracę.
Podsumowujemy bezinwazyjne usuwanie wgnieceń karoserii
Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń karoserii nie wymaga demontażu uszkodzonych elementów, ich wymiany lub szpachlowania w celu uzupełniania braków. Dużą popularność zdobywa metoda smart repair. Polega ona na wyrównaniu powierzchni i jej polakierowaniu.