Warunki atmosferyczne w Polsce nie należą do łaskawych dla lakieru samochodowego. Częste opady i sól drogowa potrafią przemienić nawet niewielkie rysy w ogniska korozji, które z czasem mogą wymóc konieczność wymiany całego elementu. Drobne naprawy lakiernicze nie kosztują majątku, warto więc zainwestować w nie, zanim przestaną być wystarczające.
Drobne naprawy lakiernicze typu SMART w Białymstoku
Nasz warsztat lakierniczy jest jednym z punktów usługowych na mapie Białegostoku, gdzie można oczekiwać napraw kategorii SMART. Co to właściwie oznacza? Jak sama nazwa wskazuje, są to naprawy sprytne, ograniczone do niezbędnego minimum w dziedzinie lakierowania samochodu. Nie wiążą się one bynajmniej z obniżoną jakością usługi, gdyż efekty drobnych napraw lakierniczych typu SMART nie odbiegają od efektów klasycznego malowania całoelementowego. Warunkiem jest jednak wielkość obszaru roboczego nieprzekraczająca rozmiarów kartki A4.
Punktowe lakierowanie samochodu (określane również mianem SPOT) doskonale sprawdza się nie tylko w przypadku elementów metalowych. Można je z powodzeniem stosować także dla elementów:
- plastikowych (np. zderzaki, klamki, lusterka),
- chromowanych (np. listwy ozdobne),
- aluminiowych (np. felgi).
Czas realizacji w/o drobnej naprawy lakierniczej nie przekracza 2 godzin, a koszt łączny usługi stanowi zwykle połowę kosztów tradycyjnego malowania całoelementowego. Podobne prace dobrze jest łączyć z zabiegami konserwacji nadwozia. W przypadku nowych samochodów, które nie noszą jeszcze innych śladów uszkodzeń powłoki lakierniczej, wystarczające jest zwykłe nabłyszczanie woskami. W przypadku samochodów starszych należy skłaniać się raczej ku kompleksowej regeneracji.
Jak przebiega drobna naprawa lakiernicza?
Sposób przeprowadzenia prac jest oczywiście zależny od charakteru uszkodzenia, jednak w przypadku standardowych rys lub otarć procedura drobnej naprawy lakierniczej będzie przebiegać następująco:
- mycie, czyszczenie i polerowanie całego elementu, na którym jest umiejscowione uszkodzenie w celu zniwelowania utlenionej warstwy lakieru,
- zabezpieczenie miejsc wokół obszaru roboczego taśmą maskującą i szlifowanie uszkodzenia,
- nałożenie, a następnie szlifowanie podkładu,
- nałożenie lakieru bazowego, oczyszczenie powierzchni roboczej i nałożenie lakieru bezbarwnego,
- korekta ewentualnych niedoskonałości (w tym różnic w odcieniach) przy użyciu pasty oraz mleczka polerskiego.
Drobna naprawa lakiernicza nie może się obyć bez profesjonalnego sprzętu w postaci polerek obrotowych oraz pistoletów dyspersyjnych. Zastosowanie lakierów samochodowych w sprayu i ręczne polerowanie miejsc poddawanych obróbce trwałoby o wiele dłużej, a jednocześnie nie zapewniłoby takich efektów, jakich można oczekiwać po zmechanizowanej usłudze SMART. Oczywiście wszelkie prace tego typu są przeprowadzane w specjalistycznych komorach lakierniczych, dzięki czemu czas realizacji lakierowania może wynosić od 1,5 do 2 godzin, a nie od 1 do 2 dni.
Już wkrótce na naszym blogu zagości artykuł traktujący o kolejnym wariancie usług typu SMART, czyli naprawach blacharskich bez lakierowania. Zapraszamy!