Od kilku lat na rynku są dostępne gotowe rozwiązania dla auto blacharzy – amatorów w postaci zestawów do napraw klejowych. Czy faktycznie można z ich udziałem przeprowadzić naprawy blacharskie bez lakierowania? Oczywiście można, choć efekt końcowy rzadko kiedy daje się przyrównać do rezultatów uzyskiwanych w profesjonalnych warsztatach.
Naprawy blacharskie bez lakierowania własnym nakładem pracy
Kierowcy, którzy mieli nieprzyjemność zaobserwować na swoich karoseriach wgniecenia niewymagające malowania mają możliwość posiłkowania się wspomnianymi we wstępie zestawami do napraw klejowych. Są one ogólnodostępne – głównie za sprawą pewnego popularnego serwisu aukcyjnego. W polskich garażach naprawy blacharskie bez lakierowania są przeprowadzane głównie przy użyciu dwóch typów zestawów.
Pierwszy z nich, będący pierwowzorem i kosztujący nieco więcej, jest wyposażony w ramię do wyciągania blachy wykonane z metalu. Drugi to tańsza kopia, gdzie ramię jest wykonane z plastiku. Może to niestety zaważyć na jakości pracy, gdyż w trakcie naprawy karoserii ramię to jest poddawane dużym naprężeniom, wskutek których tworzywo lubi ulegać odkształceniom (lub nawet złamaniom). Jeśli więc decydować się na budżetową naprawę blacharską, lepiej nabyć zestaw droższy, gwarantujący większą trwałość. Tylko jak to właściwie działa?
Metoda przeprowadzania drobnych napraw blacharskich
Działanie zestawów do drobnych napraw blacharskich nawiązuje poniekąd do mechanizmu funkcjonowania takich urządzeń jak choćby Strong/Easy Puller. Polega ono na:
- nałożeniu warstwy rozgrzanego kleju na gwintowaną końcówkę (w tym celu należy posłużyć się dołączonym do zestawu pistoletem),
- przyklejeniu końcówki w centralnym punkcie uszkodzonego miejsca i odczekaniu, aż klej przeschnie,
- nałożeniu ramienia na końcówkę i dociskaniu go pokrętłem do momentu, gdy odklei się od karoserii,
- oczyszczeniu śladu po kleju załączonym rozpuszczalnikiem,
- powtarzaniu powyższych kroków aż do uzyskania pożądanego efektu.
Ewentualne niedoskonałości można teoretycznie skorygować załączonym trzpieniem, jednak rzadko kiedy przynosi to zamierzony skutek. Przeprowadzane w warsztatach naprawy blacharskie bez lakierowania nie ograniczają się bowiem wyłącznie do wyciągania blachy, ale także do jej wypychania i opukiwania. Działania jednostronne mogą zmniejszyć zakres uszkodzeń, ale w najlepszym przypadku dadzą one efekt pofalowanej blachy, której metodami chałupniczymi nie sposób przywrócić dawnego kształtu.
Należy także zaznaczyć, że zestawy do klejowych napraw karoserii sprawdzają się wyłącznie w przypadku większych uszkodzeń, gdzie niwelują wgniecenia o ok. 50-75%. Mniejsze odkształcenia blachy (np. po gradobiciu, uderzeniach kamieni) nie poddają się wyciąganiu tak łatwo, a przecież to one stanowią najczęstszą bolączkę pojazdów przemieszczających się po naszych drogach. Co więcej, omawiane zestawy nie radzą sobie z wgnieceniami na krawędziach i załamaniach karoserii, nie nadają się także do korygowania elementów wykonanych z aluminium.
Multi Auto napraw blacharskich bez lakierowania w Białymstoku
Nasz warsztat blacharsko-lakierniczy z Białegostoku stanowi odpowiedź na bolączki związane z drobnymi uszkodzeniami karoserii. Zniwelowanie przeciętnego wgniecenia zajmuje nam nie więcej niż godzinę, a koszt usługi blacharskiej tego typu nie należy bynajmniej do wygórowanych. Warto jednocześnie pamiętać, że alternatywą jest przemieszczanie się pofalowanym pojazdem, na którym w każdym świetle widać wyraźnie efekty amatorskiego wyciągania blachy. Estetyka nadwozia ma znaczenie nie tylko ze względu na satysfakcję z codziennego użytkowania samochodu, ale także późniejsze jego zbywanie.
Zachęcamy do regularnego odwiedzania naszego bloga – już wkrótce pojawi się tu kolejny artykuł, w którym powrócimy do lakiernictwa samochodowego za sprawą tematu usuwania rys z karoserii.