W świadomości osób, które nie miały wcześniej styczności z profesjonalnym lakiernictwem samochodowym, kabiny lakiernicze przybierają czasami obraz leciwych konstrukcji, wystarczających do pobieżnej naprawy zarysowań karoserii. Rzeczywistość znacznie wyprzedza tę wizję, a same kabiny są niezwykle innowacyjne, optymalnie wyposażone i bardzo funkcjonalne.
Usprawnienia w lakierowaniu samochodu
Już w pierwszej części pisaliśmy na temat istoty wentylacji i tutaj również jest ona kluczowa. Praca w zamkniętym pomieszczeniu wymaga odpowiedniej wymiany powietrza, natomiast wentylacja przyciąga również wszelkie pyły i osady lakiernicze, aby trafiły do warstw filtrów zamieszczonych za konstrukcją na ścianach, suficie oraz na podłodze.
Zasada działania wentylatorów w kabinach zazwyczaj opiera się na tym samym mechanizmie:
- instalacja nawiewowa:
- dostarcza przefiltrowane i ogrzane/schłodzone powietrze,
- zapewnia dodatni bilans powietrza, czyli utrzymuje stan, w którym do lakierni dociera z zewnątrz nieco więcej powietrza niż odbiera wyciąg lakierniczy,
- równoważy przepływ powietrza w pomieszczeniu lakierniczym, odpowiada za optymalne nagrzewanie tego powietrza,
- instalacja wywiewna:
- odbiera zapylenie powstałe podczas lakierowania samochodu,
- zapobiega nadmiernemu nagromadzeniu substancji chemicznych w powietrzu (nadmiar takich substancji w powietrzu mógłby doprowadzić do wybuchu).
Współistnienie i uzupełnianie się tych systemów sprawia, że nie dochodzi do gromadzenia się na lakierze tzw, wtrąceń, czyli niewielkich zanieczyszczeń spoza kabiny. To skuteczna i solidna bariera.
Niezawodny system filtracji z użyciem węgla aktywnego
Węgiel aktywny, zwany również aktywowanym, jest jednym z najpopularniejszych adsorbentów w dziedzinie lakiernictwa samochodowego. Blacharz, który będzie zajmować się Twoim pojazdem w Autoblacharni Multi Auto w Białymstoku również zna specyfikę takich filtrów – są one obecne podczas niemal wszystkich naszych działań związanych z dowolnym lakierowaniem samochodu. To materiał z potencjałem.
- Powstaje z mieszanek węgli bitumicznych, zatem wyłącznie z naturalnych surowców kopalnych.
- Pochłania substancje toksyczne i neutralizuje jony metali ciężkich, dobrze wiąże resztki preparatów chemicznych.
- Znacznie ogranicza emisję zapachów związanych z szeroko pojętym lakiernictwem samochodowym.
Zależnie od wielkości filtra, stosowany jest granulat lub wersja formowana węgla aktywnego w postaci charakterystycznych pałeczek. Oczyszczone z wszelkich oparów i gazów powietrze pozwala bezpieczne prowadzić wszelkie naprawy.
Co ma znaczenie w solidnej kabinie lakierniczej
Kabina lakiernicza może znajdować się wewnątrz hali lub na zewnątrz, jako konstrukcja niezależna od innych. Możliwość wyboru to istotne udogodnienie dla usługodawców, a opcja wybierana jest między innymi w oparciu o wielkość samej hali warsztatowej.
Sztywne ocynkowane panele stalowe stanowią zabudowę konstrukcji kabiny. Podobnie drzwi – one również mogą być wykonane ze stalowych paneli ocynkowanych. W drzwiach montowane są dodatkowo szyby rewizyjne, których rolą jest dodatkowo wpuszczenie do wnętrza kabiny światła z otoczenia.
Co niezwykle istotne, przy szybach oraz na złączeniach poszczególnych paneli zamontowane są uszczelki, które sprawiają, że wewnątrz kabiny mogą panować optymalne warunki do lakierowania samochodu. Sprzymierzeńcy blacharza to w takich okolicznościach:
- określona temperatura – istotna, aby lakier zachował swoje właściwości, nie stał się zbyt płynny lub nadmiernie twardy,
- optymalna wilgotność powietrza – nadmiar wilgoci w powietrzu mógłby osiadać na karoserii i zmniejszać przyczepność lakieru,
- sterylna czystość – powierzchnie wewnątrz kabiny oraz powietrze oczyszczone z wszelkich pyłków i osadów to pewność, że na karoserii znajdzie się wyłącznie lakier,
- wytłumione hałasy – konstrukcja komory sprawia, że mimo pracy agregatu natryskowego, dźwięki wewnątrz kabiny nie są uciążliwe,
- korzystne oświetlenie – solidne światło (w nowoczesnych kabinach – LEDy) pozwala mieć lepsze pole widzenia i realnie ocenić efekty pracy.
Praca w lakiernictwie samochodowym to zatem wiele udogodnień dotyczących kabin lakierniczych, w tym również sterowanie elektroniczne nagrzewnicy oraz wentylatorów. Najważniejszy jest jednak nadal czynnik ludzki i rozsądne zarządzanie całym parkiem technologicznym.
Z Autoblacharni w Białymstoku na każdą drogę
W procesie lakierowania samochodu stosowane są obecnie preparaty i rozwiązania, które pozwalają uzyskać najbardziej trwałą z możliwych powłok, a przy tym zachować estetykę nadwozia. Proces przygotowywania, lakierowania oraz suszenia karoserii odbywa się w asyście wielu systemów i urządzeń, które zostały dopracowane pod kątem realnych potrzeb lakierników oraz blacharzy. Widać to również na przykładzie Białegostoku – świadomość Klientów spotyka się z indywidualnie dobranymi koncepcjami.
Warto przeczytać: Nowoczesny zakład lakierniczy, cz. 1.: Ściany lakiernicze