Po latach lakier każdego auta traci dawny blask, kłuje w oczy rysami, odpryskami, wżerami. Do odnowy lakieru samochodowego nie potrzeba jednak wiele – wystarczy odrobina czasu, środków i chęci. Czy to bezpieczne? Oczywiście, jeśli postępować z należytą ostrożnością i nie powtarzać renowacji częściej niż dwa razy w roku.
Odnowa lakieru samochodowego – przygotowania
Odnowa lakieru samochodowego to czynność wymagająca dysponowania jednym z podstawowych narzędzi każdego lakiernika, czyli polerką obrotową. Ktoś zapyta: czy można to zrobić ręcznie? Oczywiście, ale biorąc pod uwagę, że w grę wchodzi nie tylko nabłyszczanie, ale także usuwanie wierzchniej warstwy lakieru, cała regeneracja lakieru samochodowego mogłaby pochłonąć niezdrową ilość czasu. Z pewnością pochłonęłaby też porównywalną ilość sił (oraz cierpliwości).
Koszt zakupu polerki waha się w granicach od 60 zł do nawet 3 tys. zł. Na potrzeby prostej odnowy lakieru samochodowego wystarczy jednak w zupełności zaopatrzyć się w polerkę o regulowanych obrotach, kosztującą nie więcej niż 200 zł. Na etapie zakupów warto wyeliminować produkty najtańsze niewiadomego pochodzenia, gdyż mogą one nie doczekać kolejnej akcji polerskiej.
Prócz polerki obrotowej, niezbędna będzie pasta oraz mleczko do polerowania mechanicznego. Na początek warto wybrać tu opcję mniej ścierną, by wskutek braku wprawy nie dotrzeć przypadkowo do podkładu (lub do gołej blachy). Dla zakonserwowania lakieru najlepiej sprawdzi się oczywiście wosk. Można wybrać wariant przeznaczony do nakładania polerką lub do nakładania ręcznego.
Odnowa lakieru samochodowego w praktyce
Odnowa lakieru samochodowego w wersji podstawowej sprawdza się w przypadku:
- niewielkich lub niezbyt głębokich zarysowań,
- lakierów zmatowiałych,
- powłok pokrytych przebarwieniami (np. w wyniku przedłużającego się kontaktu z ptasimi odchodami, liśćmi etc.),
- powłok zawierających hologramy, czyli ślady po polerowaniu mającym miejsce w przeszłości.
Jeśli ubytki lakieru samochodowego są znaczne lub jeśli karoseria nosi ślady korozji, w takim przypadku nie obędzie się bez zaprawek. Kompleksową odnowę lakieru można przeprowadzić dopiero w kolejnej fazie prac. Jak powinna ona wyglądać?
- Zabezpieczamy taśmą elementy plastikowe, chromowane oraz uszczelki, aby nie uszkodzić ich w trakcie polerowania.
- Nakładamy pastę polerską na pad lekko ścierny i polerujemy całą powierzchnię na niskich obrotach. Tę samą czynność powtarzamy następnie z mleczkiem polerskim – tym razem już na wysokich obrotach. Krawędzie i załamania w obu przypadkach czyścimy ręcznie, aby uniknąć starcia zbyt grubej warstwy lakieru samochodowego.
- Po uzyskaniu pożądanego efektu całość zabezpieczamy woskiem. Polerowanie należy przeprowadzać tutaj możliwie sprawnie, gdyż nieusunięcie nadmiaru wosku na czas doprowadzi do powstania twardej, mało efektownej skorupy. Wosk na nagrzanej karoserii lub w pełnym słońcu wysycha znacznie szybciej, więc woskowanie powinno się odbywać przy umiarkowanej pogodzie bądź przynajmniej w miejscu zacienionym.
Profesjonalna odnowa lakieru samochodowego w Białymstoku
Wszyscy ci kierowcy, którzy nie czują się na siłach lub zwyczajnie nie mają czasu na odnowę lakieru samochodowego we własnym zakresie, nie stoją bynajmniej na straconej pozycji. Podobną usługę możemy bowiem równie dobrze przeprowadzić w naszym zakładzie lakierniczym w Białymstoku. Specjalizujemy się również w usuwaniu rys z karoserii metodą punktową, polerowaniu nabłyszczającym oraz kompleksowej regeneracji powłok lakierniczych wymagających szczególnej uwagi.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą kolejną publikacją, w której przybliżymy temat drobnych napraw lakierniczych.