Istnieje kilka rodzajów lakierów samochodowych, różniących się wyglądem, składem, ilością aplikowanych warstw czy wreszcie odpornością na działanie czynników zewnętrznych. Ich wybór w większości przypadków będzie podyktowany oczywiście charakterem wybranej usługi lakierniczej (lub ewentualnie realizacji w wydaniu własnym).
Lakiery samochodowe ze względu na połysk
Najszerzej znany podział lakierów samochodowych dotyczy ich wyglądu. Pod tym względem wyróżniamy lakiery:
- niemetaliczne – czyli tzw. monokolory, niegdyś powszechnie stosowane, a obecnie zarezerwowane zazwyczaj dla samochodów w wersjach podstawowych (cechują się dużą twardością),
- matowe – coraz popularniejsze zwłaszcza wśród nabywców aut sportowych (najmniej odporne na utlenianie i uszkodzenia z całej grupy),
- metaliczne – najbardziej połyskliwe za sprawą składu z domieszką sproszkowanego aluminium (i zajmujące drugie miejsce w dziedzinie trwałości),
- perłowe – w skali połyskliwości plasujące się pomiędzy lakierami niemetalicznymi a metalicznymi, bardziej podatne na uszkodzenia od tych ostatnich; efekt różnobarwnych drobin wtopionych w lakier uzyskuje się tu dzięki zastosowaniu kryształów górskich otaczających cząstki aluminium.
Ponadto wyróżniamy także lakiery samochodowe specjalne, m.in. takie jak:
- kameleon – kolor zależny od kąta patrzenia,
- neon – służący do malowania elementów odblaskowych (jego zastosowanie wymaga zezwolenia urzędowego),
- lakier z efektem rdzy – służący do sztucznego postarzania karoserii.
Lakiery samochodowe ze względu na skład
Jeszcze do niedawna na rynku lakierów samochodowych dominowały dwie grupy produktów: lakiery bazowe i akrylowe. Na skutek zaostrzenia przepisów dotyczących ochrony środowiska obecnie coraz częściej stosuje się także lakiery wodne, które są zdecydowanie najbardziej proekologiczne. Oto, na czym polegają główne różnice:
- lakier akrylowy – dwukomponentowy, nakładany jednowarstwowo i utwardzany chemicznie; spoiwo lakieru stanowią żywice poliakrylowe,
- lakier bazowy – jednokomponentowy, kryty warstwę lakieru bezbarwnego, wymagającego użycia rozcieńczalnika,
- lakier wodny – inaczej zwany wodorozcieńczalnym; jest aplikowany w taki sam sposób jak lakier bazowy, czyli w połączeniu z warstwą lakieru bezbarwnego; czas schnięcia jest tu wprawdzie najdłuższy, jednak efekt końcowy można porównać trwałością do klasycznej powłoki bazowej.
Lakier samochodowy akrylowy jest wykorzystywany wyłącznie do tworzenia powierzchni pozbawionych połysku, podczas gdy lakier bazowy może być zarówno matowy, jak i metalizowany (ma na to wpływ skład lakieru bezbarwnego). Lakiery samochodowe wodorozcieńczalne są oczywiście równie uniwersalne.
Usługi lakiernicze w Białymstoku
W razie konieczności dokonania drobnej korekty lakierniczej wystarczy bazować na tabliczce znamionowej zamontowanej w samochodzie i dokupić puszkę z lakierem określonym przez producenta. Kiedy w grę wchodzi jednak malowanie całoelementowe, malowanie samochodu w pełnym zakresie lub zupełna zmiana koloru karoserii, niezbędna jest konsultacja z lakiernikiem. W końcu to on będzie musiał podjąć trud nadania samochodowi pożądanego wyglądu, więc jego rady będą tym bardziej przydatne na etapie rozpatrywania poszczególnych lakierów samochodowych.
Podobnie zasadne będzie zaopatrzenie się w wybrany lakier za jego pośrednictwem, gdyż dystrybutorzy zwykli traktować klientów biznesowych na preferencyjnych warunkach. Tak właśnie odbywa się to na obszarze działania Warsztatu blacharsko-lakierniczego Multi Auto w Białymstoku, gdzie zapraszamy wszystkich zainteresowanych realizacją profesjonalnych usług lakierniczych!