Uszkodzenia karoserii samochodowej przez grad są jedną z częstszych usterek blacharsko-lakierniczych. Wiele osób parkuje auto na świeżym powietrzu, gdzie istnieje ryzyko gradobicia. Parkowanie przed blokiem, domem czy firmą może nas kosztować poważne uszkodzenia wymagające natychmiastowej naprawy. Jak wygląda usuwanie wgnieceń po gradobiciu?
Nie ignoruj problemu
Wgniecenia karoserii po gradobiciu mogą mieć różną wielkość i głębokość. W przypadku niewielkich opadów, mogą powstać lekkie rysy na dachu i masce. Gdy siła żywiołu jest większa, uszkodzenia bywają o wiele bardziej poważne. Nie można ignorować problemu, ponieważ odkształcenia blachy nie tylko nieestetycznie się prezentują, ale i mogą prowadzić do rdzewienia lakieru. W ten sposób nawet nowy samochód szybko może wymagać gruntownego remontu w zakładzie blacharskim w Białymstoku lub innym mieście. Taka naprawa będzie czasochłonna i kosztowana, a wartość rynkowa naszego auta drastycznie spadnie (nawet o 10-15%).
Usuwanie wgnieceń po gradobiciu – zaufaj specjalistom
Zakłady blacharsko-lakiernicze oferują nie tylko kompleksowe naprawy karoserii w pojazdach po stłuczkach i wypadkach drogowych, ale także niewielkie korekty lakieru oraz usuwanie wgnieceń po gradobiciu.
W przypadku, gdy lakier samochodowy nie został uszkodzony w miejscu wgniecenia, dobrze sprawdzi się metoda bezinwazyjna. Naprawy blacharskie bez lakierowania pozwolą szybko usunąć wgniecenia. Większość warsztatów proponuje terminy około 1-3 dni (w przypadku tradycyjnych napraw jest to nawet 2-3 tygodnie). Wpływ na szybkość prac ma przede wszystkim brak konieczności żmudnego demontowania poszczególnych elementów, ich całościowego lakierowania i ponownego montażu w dawnym miejscu. Zrezygnowanie z malowania jest nie tylko ekonomiczne, ale i ekologiczne. Lakiery samochodowe uwalniają bowiem szkodliwe substancje do środowiska.
Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń najczęściej wykonywane jest metodą PDR. Gdy wgniecenia powstają na ramach lub przy krawędziach, stosuje się specjalne grzybki (adaptery), które przykleja się do karoserii. Po pociągnięciu za grzybek, blacha powinna powrócić do swojego pierwotnego miejsca. Grzybki przykleja się za pomocą specjalnego kleju, który nie jest szkodliwy dla lakieru.
Często stosowana jest również metoda wypychania za pomocą specjalnych prętów. Druty muszą mieć końcówki dopasowane do wielkości, kształtu oraz charakteru wgniecenia. Taka naprawa wgnieceń karoserii wymaga wysokiej precyzji – blacha często jest naciskana kilkadziesiąt lub kilkaset razy.
Warto jednak pamiętać, że naprawa karoserii bez lakierowania bywa utrudniona, gdy pod wgnieceniami znajduje się szpachla. Trudności sprawiają także miejsca dwukrotnie lakierowane lub źle pomalowane (czasami nawet oryginalny lakier samochodowy bywa źle nałożony, a producenci stosują coraz cieńsze warstwy).
Dużym plusem napraw bez lakierowania jest brak użycia szpachli, która z czasem osiada na karoserii. Takie usuwanie wgnieceń po gradobiciu jest bezpieczne, a blacha jest o wiele mniej narażona na rdzewienie niż w przypadku zastosowania metod tradycyjnych.
Drobne naprawy blacharskie można wykonać także metodą smart repair. W tym przypadku, stosuje się lakier, ale nie używa się szpachli i nie demontuje uszkodzonych elementów. Wgniecenia są wyrównywane i pokrywane lakierem pasującym odcieniem do oryginalnego.
Usuwanie wgnieceń po gradobiciu krótkie podsumowanie
Usuwanie wgnieceń po gradobiciu najlepiej zlecić specjalistom, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i narzędzia. Warsztaty blacharskie najczęściej stosują metodę PDR (wyciąganie lub wypychanie blachy), która nie wymaga lakierowania. Drobniejsze nierówności można usunąć metodą smart repair.