Przed zakupem pojazdu wielu potencjalnych nabywców decyduje się obecnie zaopatrzyć w miernik grubości lakieru samochodowego. Dzięki jego zastosowaniu mają oni możliwość zidentyfikowania egzemplarzy potraktowanych znacznymi ilościami szpachli lub nawet poddanych drobnym naprawom lakierniczym. Jakimi wartościami powinni się sugerować?
Lakier samochodowy prawdę Ci powie
W miarę użytkowania lakier samochodowy ulega niszczeniu. Im starszy pojazd, tym większej ilości ubytków należy się spodziewać. Teoretycznie nie powinno zatem dziwić, że miejscami warstwa lakieru nieco odbiega od nominalnej. Różnica pomiędzy elementem malowanym powtórnie a niemalowanym oscyluje wokół 100% grubości lakieru.
Grubość fabrycznego lakieru samochodowego na poszczególnych elementach karoserii może się też różnić w granicach 40%. Czy nad zaobserwowaniem takich rozbieżności w trakcie oględzin powinno się przejść do porządku dziennego? Bynajmniej.
Sprzedawca zapewne skłoni się ku tezie, że pojazd jest w pełni bezwypadkowy, lecz w związku drobnymi uszkodzeniami lakieru samochodowego zaszła konieczność ingerencji lakiernika.
Równie dobrze możemy mieć jednak do czynienia z elementem pochodzącym z zupełnie innego samochodu, który został pomalowany na odpowiedni kolor. W takiej sytuacji do głosu musi dojść standardowa procedura nabywcza, czyli weryfikacja:
- oryginalności oraz dat produkcji szyb i reflektorów,
- dat produkcji pasów bezpieczeństwa (w momencie wypadku często się je ucina),
- obecności fabrycznych naklejek na słupkach drzwi, w komorze silnika, na klapie silnika i na podłodze bagażnika (zależnie od producenta),
- ewentualnej obecności rdzy pod nadkolami, matą bagażnika, pokrywą silnika, uszczelkami,
- spasowania lamp, zderzaków, klapy silnika i bagażnika, listew bocznych etc.
Właściwa grubość lakieru samochodowego
Kilkanaście lat temu auta europejskie były malowane znacznie grubszą warstwą lakieru samochodowego, niż ma to miejsce obecnie. Istotny jest tu również rodzaj stosowanych powłok – nowe samochody są najczęściej malowane cienkimi warstwami lakierów wodorozcieńczalnych.
Dla aut sprzed 2007 r. należy więc przyjąć wartości od 120 do 170 μm, natomiast auta produkowane po tej dacie mogą się charakteryzować warstwą lakieru cieńszą o przeszło 40 μm. W analogiczny sposób trzeba traktować auta pochodzące z rynków azjatyckich, które zawsze były kryte cienkimi powłokami.
Jak rozpoznać, czy samochód poddawano szpachlowaniu? Wartość zbliżona do 350 μm (lub wyższa) świadczy o znacznie poważniejszej naprawie karoserii. O ile jest ona jednak wykonana w sposób niebudzący zastrzeżeń, a samochód nie nosi śladów innych uszkodzeń, nie powinno to być przyczyną do usunięcia go z kręgu zainteresowań.
Sprawdzenie samochodu przed zakupem w Białymstoku
Ze swojej strony służymy pomocą w dziedzinie kompleksowej weryfikacji stanu powłoki lakierniczej oraz elementów nadwozia i podwozia pod kątem napraw blacharskich. Nasz warsztat w Białymstoku współpracuje także z mechanikami, którzy na miejscu mogą ocenić stan poszczególnych układów pojazdu. Dokonana przez nas fachowa ekspertyza da jednoznaczną odpowiedź na pytanie, czy cena nabycia przystaje do stanu technicznego pojazdu.
Nasz kolejny artykuł poświęcimy lakierni samochodowej w wydaniu profesjonalnym. Zapraszamy!