Sprawne wykonywanie prac z dziedziny blacharstwa oraz lakiernictwa bazuje na wielu praktycznych rozwiązaniach, co widać także w warsztatach z Białegostoku oraz bliższych i dalszych okolic. Obecność poszczególnych urządzeń w warsztacie daje pewność, że znacznie skróci się czas danej realizacji, a rezultaty będą zgodne z oczekiwaniami. Tak jest również w przypadku dobierania koloru lakieru do karoserii. Dawniej wystarczyć musiała wprawa oraz doświadczenie, teraz realnym wsparciem jest jedno niewielkie urządzenie – spektrofotometr. Jak to działa?
O blacharstwie i lakiernictwie w aspekcie kolorów
Pierwotnie spektrofotometry używane były głównie w laboratoriach do badania próbek różnych substancji, natomiast z czasem zagościły również w punktach usługowych związanych z motoryzacją. Urządzenie takie pozwala idealnie dobrać kolor lakieru do tego, którym już zostało pomalowane dane auto. Sprawdza się między innymi przy:
- malowaniu pojedynczych elementów karoserii, na przykład samej klapy silnika, pojedynczych drzwi,
- maskowaniu głębokich rys, w wyniku których częściowo lub całkowicie została zdarta powłoka,
- naprawach po gradobiciu, gdy nie wystarczy samo prostowanie karoserii, konieczne jest odnowienie powłoki.
Każda z tych sytuacji sprawia, że nieodpowiednio dobrana barwa, a dokładniej – jej odcień, będzie wizualnie odcinać się od całości nadwozia. Dobór koloru ma zatem kluczowe znaczenie w kwestiach związanych z blacharstwem (lakiernictwem oraz dziedzinami pokrewnymi).
Przygotowanie pojazdu, pomiar z karoserii oraz dobór powłok
Proces komputerowego dobierania barw można opisać w kilu punktach, chociaż samo działanie spektrofotometru jest skomplikowane. Pobranie i zapisanie odczytów, a następnie ich analiza odbywają się dzięki odpowiednim algorytmom, zatem nie wymagają dodatkowych działań.
- Próbki sczytywane są z karoserii. Aby przygotować lakier, nieuszkodzoną jego powierzchnię należy oczyścić, odtłuścić i sprawdzić, czy jest płaska, na przykład bez wgnieceń po stłuczce. Dodatkowo pojazd nie powinien być przed pomiarem wystawiany na skrajne temperatury lub na działanie promieni słonecznych.
- Należy pobrać trzy pomiary z miejsc na karoserii położonych najbliżej miejsca wzorcowego. Odczyty z innych powierzchni (na przykład z dachu, gdy uszkodzone są drzwi boczne) będą niemiarodajne.
- Po pomiarach urządzenie podłączane jest do komputera, a następnie ustawiane parametry wyszukiwania odpowiedniego lakieru. Najlepiej w tej kwestii ograniczyć się do powłok stosowanych przez producenta danego auta, ponieważ to sprawdzone źródło informacji.
Na przykładzie Klientów Multi Auto z Białegostoku oraz innych miast wiemy, że często są oni przywiązani do koloru swoich samochodów i nie chcą ich zmieniać na inne. Tym bardziej malowanie na odpowiedni kolor ma tutaj znaczenie.
Realne oszczędności – usługi nie tylko w Białymstoku
Tak jak odradzamy stosowanie części zamiennych niewiadomego pochodzenia, gdy mowa o oszczędnościach, tak w przypadku blacharstwa i lakiernictwa można zaoszczędzić właśnie z użyciem spektrofotometru. Gotowe powłoki zawierają określoną ilość pigmentów i przez to mogą być droższe niż lakiery przygotowane za pomocą systemów mieszalnikowych. Gdy na potrzeby danego auta wykonywane są indywidualne pomiary, a na podstawie odczytów sporządzany jest preparat, koszty te można zoptymalizować.
Niezależnie od tego, czy lakier na Twojej karoserii jest błyszczący, satynowy czy matowy albo z efektami specjalnymi, współczesne metody pozwolą stworzyć powłokę identyczną. To propozycja godna rozważenia.