Z różnych przyczyn właściciele aut potrzebują odnowić kolor powłoki karoserii. Czasami potrzebują zniwelować ślady po niewielkiej stłuczce, drobne rysy powstające podczas codziennego użytkowania lub zwyczajnie przywrócić pojazdowi świeży wygląd. Dostępność poszczególnych preparatów sprawia, że realizowane są niemal wszystkie oczekiwania co do efektów, a samo lakierowanie przebiega w profesjonalnie przygotowanych warunkach. Dobór lakieru samochodowego pozostaje wtedy w zasadzie formalnością.
Na rynku dostępnych jest wiele produktów, dlatego warto zapoznać się z dostępnymi możliwościami. Już we wcześniejszych artykułach pisaliśmy wielokrotnie o rodzajach preparatów, dlatego dziś skupimy się na nieco innych kwestiach.
Cechy solidnego lakieru samochodowego
Perfekcyjne lakierowanie samochodu będzie czasami wymagało położenia kilku warstw na całą karoserię lub na poszczególne jej elementy, dzięki czemu można uzyskać optymalny efekt. Wszystkie warstwy powinny zostać nałożone za pomocą odpowiednich narzędzi i w określonej kolejności. Na podstawie dotychczasowych i bieżących realizacji przekonują się o tym również Klienci Multi Auto Białystok.
Lakiery samochodowe nazywane są również substancją powłokotwórczą. Różnią się głównie tym od farby, że są znacznie bardziej płynne, zazwyczaj szybciej schną i osiągają tym samym odpowiedni wygląd oraz wytrzymałość w stosunkowo krótkim czasie.
Dostępny asortyment możemy podzielić na trzy typy.
- Warstwa bazowa. Ten preparat przygotowuje powierzchnię na położenie kolejnych powłok, wypełnia wszelkie nierówności, koryguje niedoskonałości. Przylega dobrze do karoserii, zapewnia dobrą przyczepność kolejnej warstwy.
- Podkład, czyli właściwy lakier samochodowy, który nazywany bywa warstwą malarską. Zawarte w nim pigmenty decydują o docelowym kolorze pojazdu. Zależnie od zaleceń producenta wystarczająca może być jedna aplikacja, ale niektóre preparaty wymagają na przykład dwukrotnego natrysku.
- Powłoka bezbarwna. Daje finalny efekt, a jednocześnie zabezpiecza przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych. Jeśli jest odpowiednio dobrana, zapobiega dodatkowo przywieraniu zabrudzeń, matowieniu i nie tylko.
Gdy łączą się ze sobą nowoczesne podejście do kwestii lakierowania oraz odpowiednie zaplecze technologiczne wybranego warsztatu, staranność prac widać na karoserii jeszcze przez lata.
Gdy szukasz efektów specjalnych
Istotne znaczenie mogą mieć również niestandardowe właściwości danego lakieru samochodowego. Poza samym kolorem, który w tym przypadku jest oczywistością, do wyboru masz powłoki nietypowe. Również w naszej Autoblacharni w Białymstoku możemy proponować je Klientom, aby samochód wyglądał nie tylko korzystnie, ale też nabrał unikalności. Może to być:
- głębia koloru – niektórzy Klienci preferują powłoki z kolorem jednowymiarowym, inni szukają rozwiązań, w których barwa jest wyjątkowo intensywna (niekoniecznie ciemna); nasycony kolor to głównie zasługa odpowiednich pigmentów;
- wyjątkowy blask lub całkowity mat – podział na lakiery błyszczące i matowe jest dużym uproszczeniem; w asortymencie wiodących marek znajdziesz niejeden lakier samochodowy intensywnie lśniący lub zupełnie matowy;
- opalizowanie – barwy zmieniają się w zależności od kąta padania światła; może to być różnica w kolorze, ale częściej dotyczy odcieni jednej barwy; wyjątkowy efekt widoczny jest w słoneczne dni;
- obecność drobinek metalicznych lub szklanych – zazwyczaj pył aluminiowy lub drobinki szklane pokryte aluminium; ta wersja należy często do znacznie bardziej kosztownych niż tradycyjne powłoki, stosowana jest też w szeroko pojętym auto detailingu.
Docelowo powłoka na Twoim samochodzie powinna wyglądać korzystnie w dowolnym świetle, w tym również w świetle sztucznym. Co do właściwości, ma być idealnie gładka, dopracowana także w miejscach mało widocznych z zewnątrz. Ta precyzja wyróżnia doświadczonych usługodawców.
Perfekcja doboru ze spektrofotometrem
Gamę urządzeń stosowanych w warsztatach blacharskich zasilać może spektrofotometr, którego zadaniem jest wykonanie precyzyjnych pomiarów barwy lakieru. Miernik ten przykładany jest do karoserii, aby sczytać aktualny kolor powłoki, jeżeli nowa ma być taka sama. Dane są następnie wprowadzane do komputera, aby uruchomić proces łączenia lakierów w mieszalniku dla uzyskania odpowiedniej barwy. Każdy nowoczesny lakier samochodowy to potencjał do uzyskania wybranego koloru, jasności oraz nasycenia. Nie ma tutaj miejsca na działania przypadkowe.