Malowanie aut to jedna z podstawowych usług oferowanych przez firmy blacharskie. Właściciele pojazdów decydują się wizytę u lakiernika z różnych powodów. Część z nich udaje się do tego typu specjalistów z przymusu – na przykład by uratować samochód po stłuczce – podczas gdy inni pragną po prostu odświeżyć prezencję swojego auta. Bez względu jednak na to, dlaczego Ty postanowiłeś oddać samochód w profesjonalne ręce, z pewnością chętnie skorzystasz z krótkiej analizy przebiegu prac lakierniczych, którą przedstawiamy w niniejszym artykule.
Przygotowanie auta do malowania
Sposób przygotowania powierzchni przeznaczonej do malowania zależy od jej umiejscowienia na karoserii samochodu. Niektóre elementy, takie jak błotniki lub zderzaki, odpinane są od auta na czas lakierowania, jednak większość prac wykonuje się na pojeździe.
Pierwszym etapem przygotowania jest zdjęcie starej warstwy farby. W zależności od wielkości przygotowywanej powierzchni, lakiernik robi to za pomocą specjalnych urządzeń lub zwykłego papieru ściernego. Następnie należy umyć i natłuścić karoserię, a gdy całość podeschnie – wygładzić przygotowywaną powierzchnię. Wówczas można zaaplikować środek bazowy, co kończy etap przygotowań do właściwego lakierowania auta.
Zadania lakiernika w przypadku zniszczonej karoserii
Procedura przygotowawcza komplikuje się nieco, gdy karoseria przeszła poważne prace naprawcze. Zdecydowana większość aut trafiających do lakiernika to egzemplarze powypadkowe. Blacharze niejednokrotnie wypełniają braki za pomocą szpachli, co znacznie utrudnia malowanie. W takim przypadku, za pomocą urządzeń polerujących oraz specjalnych ścierek antystatycznych doprowadza się newralgiczne punkty do idealnego stanu wizualnego.
Podobny problem dotyczy aut zainfekowanych rdzą. Po jej usunięciu w karoserii bardzo często pozostają ubytki, których wielkości nie można zbagatelizować. Wielokrotnie jedynym wyjściem w takiej sytuacji okazuje się wypełnienie ich szpachlą, co nie ułatwia lakiernikowi jego pracy.
W przypadku usuwania rdzy stosuje się papier ścierny o gradacji 60-120, podczas gdy do szlifowania szpachli zdecydowanie lepiej sprawdza się zakres 120-140. Ostateczne przygotowanie do położenia podkładu zazwyczaj wykonuje się z za pomocą papieru o gradacji 320.
Zakończenie prac lakierniczych
Etap przygotowania karoserii jest najtrudniejszy, a zarazem najbardziej złożony. Od położenia podkładu bazowego do zakończenia całości, pozostaje stosunkowo niewiele prac. Zanim jednak się do nich przystąpi, należy umieścić malowane auto w specjalnej komorze, która chroni od zabrudzeń oraz zapewnia lakiernikowi wygodne stanowisko pracy. Farba przenoszona jest na karoserię samochodu za pomocą specjalnych pistoletów. Wyróżnia się dwa ich typy:
- niskociśnieniowe,
- wysokociśnieniowe.
Obydwa są powszechnie stosowane w pracach lakierniczych.
Większość warsztatów blacharskich oferuje także kompleksowe polerowanie świeżo pomalowanej karoserii, co dodatkowo potęguje pozytywny efekt wizualny po zakończeniu zlecenia.
Autoblacharnia to doświadczona ekipa ekspertów świadczących swoje profesjonalne usługi na terenie Białegostoku. Serdecznie zapraszamy Cię do skorzystania z naszej oferty, której szczegóły możesz znaleźć na niniejszej stronie internetowej. Jeśli potrzebujesz fachowej pomocy blacharza lub lakiernika, trafiłeś pod najlepszy z możliwych adresów! Do zobaczenia!
Warto też przeczytać: Jak znaleźć dobrego lakiernika samochodowego.