Sztuka lakierowania auta nie należy do łatwych i niekoniecznie musi przynieść zamierzone efekty (zwłaszcza za pierwszym razem). Stanowi też jednak doskonałe pole do popisu dla wszystkich lakierników – amatorów, którzy chcieliby ograniczyć koszty drobnych napraw lakierniczych do minimum. Dziś podpowiemy im, jak podejść do zagadnienia.
Lakierowanie auta w Białymstoku
Na początku warto zaznaczyć, że lakierowanie auta nie zawsze jest koniecznością. Wiele wgnieceń da się skorygować metodą bezinwazyjną przy użyciu zestawów do napraw klejowych, młotków, punktaków i wypychaczy. Dzięki ich zastosowaniu powłoka lakiernicza pozostaje nienaruszona, co ma znaczenie zarówno z perspektywy estetyki, jak i wartości pojazdu w momencie jego zbywania.
Dawniej lakiernicy wyznawali zasadę, że najprościej pomalować cały element, aby zgubić różnice kolorystyczne pomiędzy nowo naniesioną, a starą powłoką. Osąd ten pozostaje aktualny jedynie w przypadku poważnych napraw, podczas gdy większość drobnych rys czy odprysków koryguje się obecnie sposobem punktowym.
Przykładem szerokiego stosowania tzw. metody spot jest choćby nasza lakiernia w Białymstoku, gdzie pojedynczemu ubytkowi lakierniczemu poświęcamy zwykle nie więcej niż 2 godziny. Obszar poddawany lakierowaniu wybiega niewiele poza obszar samego uszkodzenia. Ma to oczywiście istotny wpływ na cenę usługi, a jednocześnie nie wpływa negatywnie na grubość lakieru samochodowego, która odbiega od nominalnej tylko na zawężonym obszarze. Jak uzyskać podobny efekt?
Lakierowanie auta krok po kroku
Metoda na płytkie rysy lub odpryski to miękka szmatka i pasta lekkościerna. Jeśli jednak ubytek sięga podkładu lub blachy, nie obędzie się już bez zakupu lakieru samochodowego (tu: spray) w odpowiednim odcieniu. Przy malowaniu punktowym jest to szczególnie istotne, gdyż obróbce zostanie poddany jedynie niewielki wycinek karoserii. Z góry należy więc wykluczyć lakiery docelowe (czyli zgodne z informacją zawartą na tabliczce znamionowej) i udać się do mieszalni lakierów, gdzie na podstawie próbnika można dobrać właściwy odcień. W przypadku konieczności uzupełnienia podkładu najlepsze rozwiązanie również stanowi gotowy produkt w sprayu, który jest najwygodniejszy w użyciu.
Punktowe lakierowanie auta będzie przebiegało następująco:
- Zabezpieczenie miejsc wokół ubytku taśmą i folią malarską (jeśli warstwa podkładu nie została naruszona, można przejść od razu do pkt-u 5).
- Oczyszczenie wybranego fragmentu karoserii papierem ściernym o granulacji 360 i odtłuszczenie go benzyną ekstrakcyjną.
- Naniesienie podkładu i pozostawienie do wyschnięcia na czas przewidziany przez producenta.
- Przeszlifowanie podkładu wodnym papierem ściernym o granulacji ok. 600-700.
- Odtłuszczenie powierzchni roboczej benzyną ekstrakcyjną.
- Naniesienie lakieru (bazowego i bezbarwnego), odczekanie do wyschnięcia i spolerowanie go pastą lekkościerną.
Lakierowanie auta mniej budżetowo
Oczywiście przy lakierowaniu samochodu znacznie lepiej od tradycyjnego sprayu sprawdzi się pistolet dyspersyjny, a od siły mięśni polerka. Są to jednak wydatki rzędu kilkuset złotych, dlatego na początek warto przekonać się, czy lakiernictwo samochodowe jest właśnie tym, czemu chcielibyśmy poświęcać w przyszłości wolny czas. W razie uzyskania odpowiedzi twierdzącej inwestycja w powyższe narzędzia będzie jak najbardziej zasadna. Z czasem dobrze jest rozszerzyć także przydomowy warsztat o promiennik podczerwieni, który znacząco przyspiesza czas schnięcia lakierów i podkładów.
Jeśli jednak okaże się, że lakierowanie samochodu nie sprawia zakładanej satysfakcji, rozsądniej będzie zainwestować środki w błyskawiczną naprawę punktową w zakładzie lakierniczym.