Specyfika współczesnych lakierów samochodowych sprawia, że preparaty te zdeklasowały już swoje pierwowzory i stanowią realny przykład innowacji w dziedzinie blacharstwa samochodowego. Cechy kojarzone wcześniej głównie z lakierami do karoserii pojazdów terenowych i przemysłowych, obecnie znaleźć można również w lakierach stosowanych podczas opracowywania „osobówek”. Tak przygotowane nadwozie jest gotowe na codzienne ryzyko niewielkich uszkodzeń mechanicznych.
Skład lakierów samochodowych a ich właściwości
Wszystkie składniki znajdujące się w innowacyjnych lakierach samochodowych oraz powłokach nawierzchniowych składają się na odporność danego preparatu, lecz nieco inaczej kwestia ta może wyglądać w przypadku lakierów kolorowych, a inaczej – bezbarwnych.
Gdy w zakładzie lakierniczym na karoserię aplikowany jest lakier bezbarwny, z oczywistych przyczyn nie można mówić o właściwościach pigmentów, ponieważ ich nie zawiera. Może mieć jednak w swoim składzie odpowiednie substancje ochronne. Jakie? Przedstawimy na przykładzie konkretnych lakierów.
1. Lakier izocyjanowy
Nasycone żywice poliuretanowe w połączeniu z utwardzaczem izocyjanowym, bez zawiesin i bez zanieczyszczeń mechanicznych dają preparat szeroko stosowany w lakiernictwie. Właściwości obu substancji sprawiają, że dochodzi do chemicznego utwardzenia powłoki lakierniczej, co zwiększa jej odporność.
2. Lakier poliuretanowy
Poluretan kojarzyć można między innymi z budownictwem i ociepleniową pianką PUR, natomiast polimer ten znany jest również w blacharstwie samochodowym. To tworzywo termoutwardzalne, więc pod wpływem ciepła, zazwyczaj po podgrzaniu specjalną lampą do ponad 200oC, zyskuje swoją ostateczną formę na karoserii pojazdu.
3. Powłoka ceramiczna
Warstwa nakładana jako nawierzchniowa, gdy wyschnie już bazowy lakier samochodowy. W skład takiej powłoki wchodzi najczęściej węglik krzemu (SiC), zwany również sztucznym diamentem. Nanocząsteczki SiC sprawiają, że pokryta nimi powierzchnia staje się idealnie gładka i pozwala osiągnąć efekt lustrzanego odbicia.
Większa wytrzymałość lakierów samochodowych, realne korzyści dla właścicieli aut
Po zastosowaniu jednej z powyższych powłok, właściwości karoserii poszerzają się między innymi o:
- większą odporność na wszelkie odpryski – kluczową kwestią jest tutaj bardzo dobra przyczepność poszczególnych warstw do podłoża,
- wytrzymałość podczas tarć – szorowanie w trakcie czyszczenia karoserii, przypadkowe niewielkie otarcia na parkingu i inne,
- odporność również w czasie jady – takie powłoki dobrze znoszą kontakt z piaskiem, szutrem i innymi twardymi czynnikami, z którymi ma kontakt jadące auto,
- efekt hydrofobowy – na samochodzie nie osiadają cząsteczki wody oraz innych zanieczyszczeń, a w przypadku większych zabrudzeń auto wystarczy opłukać;
- pozwala to zapobiec wnikaniu wody i zanieczyszczeń w głębsze warstwy lakieru,
- wzmaga się efekt antykorozyjny, cała karoseria jest zabezpieczona przed rdzewieniem.
Trwałość warstwy nawierzchniowej zależy w znacznej mierze również od tego, że tak w wysokiej temperaturze, jak i przy bezpośrednim działaniu promieni słonecznych, lakier/powłoka zachowują swoje właściwości. Nie osłabia się zatem ich struktura, a samochód jest wciąż dobrze chroniony.
Zasłużona popularność wśród kierowców z Białegostoku i innych miast
Przy prawidłowej aplikacji metodą natryskową z zastosowaniem się do zaleceń producenta, można z użyciem dostępnych lakierów samochodowych uzyskać niespotykane dawniej rezultaty. Również na przykładzie naszych dotychczasowych realizacji aut, jeżdżących obecnie w Białymstoku i innych miastach widać, że wyniki są świetne, a obietnice producentów w pełni uzasadnione. To blacharstwo samochodowe na wysokim poziomie, czyli takie, jakiego oczekują Klienci.
Warto przeczytać: Praca lakiernika w praktyce – zalety podkładów epoksydowych