Do opracowywania poszczególnych elementów karoserii wystarczą w zakładzie lakierniczym niewielkie pojedyncze stanowiska pracy, lecz w przypadku pozostałych zleceń potrzeba znacznie większej przestrzeni. Ściany lakiernicze są obecnie standardem, a gdy pozwala na to miejsce, montowane są również profesjonalne kabiny lakiernicze oraz suszarnie. Proces lakierowania samochodu może więc przebiegać znacznie sprawniej, auto jest szybko gotowe do odbioru.
Ściany do lakierowania – trzy etapy filtracji
Lakierowanie samochodu nie powinno się odbywać w całkowicie otwartej przestrzeni, dlatego domeną zakładu lakierniczego są konstrukcje, pomieszczenia i systemy, które pozwalają ochronić pracowników i wnętrze warsztatu przed oparami lakierów samochodowych. Ważne, aby zanieczyszczone pyłem i mgiełką lakierniczą powietrze było odciągane na bieżąco, a w przypadku ścian wygląda to jak poniżej.
- Pierwszy etap filtracji przebiega z wykorzystaniem filtrów, pochłaniających do 95% zanieczyszczeń. Mogą to być specjalne filtry kartonowe typu labiryntowego, odpowiednio:
- powlekane, dzięki czemu biała warstwa wierzchnia rozjaśnia obszar roboczy,
- wzmocnione poprzez spinanie i klejenie dla większe stabilności oraz trwałości,
- wydajne przez cały okres użytkowania, do momentu zapełnienia.
- Drugi etap filtracji to działanie filtrów typu „Paint Stop”, z włókna szklanego. Miejsce takiego filtra jest za filtrem kartonowym, oba rozpina się na szerokość ściany z użyciem specjalnej siatki i prowadnic. Samo mocowanie oraz wymiana filtra „Paint Stop” przebiega szybko i sprawnie, a jego zadaniem jest:
- separacja mgły lakieru z powietrza, aby nie osiadała na lakierowanych obiektach,
- wiązanie mgły lakierniczej w przypadku filtrów wielokrotnego użytku,
- zatrzymywanie drobin pyłu, które nie osiadły na filtrze wstępnym, z pierwszego etapu.
- Trzeci etap filtracji, w którym czynnikiem wychwytującym wszelkie opary oraz zanieczyszczenia jest warstwa wykonana z włókniny syntetycznej, na przykład z włókien poliestrowych. Włókna te są:
- różnej grubości, dlatego precyzyjnie wychwytują mniejsze oraz większe cząstki lotne, unoszące się w lakierni,
- ułożone progresywnie, czyli tak, że gęstość filtra wzrasta zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza,
- pokryte impregnatem, który zmiękcza włókna, aby były bardziej elastyczne, a mniej kruche lub łamliwe.
Przy odpowiedniej częstotliwości wymiany filtrów lakiernia będzie miejscem bezpiecznym dla samego lakiernika, miejscem o emisji zgodnej z obowiązującymi ustawami i rozporządzeniami.
Znaczenie odciągu podłogowego w zakładzie lakierniczym
Dopełnieniem funkcjonalności ściany w strefie lakierowania elementów karoserii jest specjalna konstrukcja podłogi. Odciągi podłogowe stanowią kratowaną konstrukcję, montowaną w podłodze lub ustawianą bezpośrednio na podłodze. Tutaj również pod kratę stosuje się odpowiednie filtry:
- filtr wstępny – wersja kartonowa lub lamele metalowe,
- wspomniana wyżej włóknina „Panit Stop”,
- włóknina klasy F5 (EU5), czyli skuteczna dla cząsteczek ≥ 1 μm,
- opcjonalnie filtr węglowy adsorpcyjny, zatrzymujący 95% lotnych związków organicznych.
Oczywiście dla funkcjonalności ściany lakierniczej oraz odciągu podłogowego niezbędny jest odpowiedni system wentylacyjny. W skrócie przedstawimy działanie przykładowej wentylacji w lakierni.
Wiele funkcji instalacji nawiewowej w jednym
Omawiane w tym artykule działanie wyposażenia zakładu lakierniczego jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy działa wentylacja mechaniczna. To wentylator nadaje pęd powietrzu i sprawia, że trafia ono wraz z zanieczyszczeniami dokładnie tam, gdzie działać mogą filtry. System wentylacji odciąga powietrze z hali, jest odpowiedzialny za jego recyrkulację, a także za kontrolowane odprowadzanie na zewnątrz.
Jest to niezwykle istotne podczas lakierowania samochodu, a ponieważ odbywa się bezobsługowo, nie angażuje dodatkowo lakiernika. Inteligentne rozwiązania sprawiają, że system działa tylko wtedy, kiedy trwa lakierowanie, jest zatem energooszczędny.
Propozycja ceniona również przez nasz zakład lakierniczy w Białymstoku
W Autoblacharni Multi Auto Klienci z Białegostoku oraz innych miast doceniają potencjał oraz faktyczne rezultaty umiejętnego lakierowania samochodu. Gdy lakierowane ma być całe auto, trafia ono zazwyczaj do kabiny lakierniczej. W tej dziedzinie godne uwagi są wszelkie nowości. Jakie? O tym napiszemy w kolejnym artykule, zapraszamy do lektury już wkrótce.
Warto przeczytać: Lakiery samochodowe i powłoki o zwiększonej odporności na zarysowania